وبلاگ های دینی به عنوان آیین یا آیین واره
پایان نامه
- سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- نویسنده محسن ناجی
- استاد راهنما عبدالله گیویان حسام الدین آشنا
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1387
چکیده
در جهانی که همواره دست خوش انواع تضاد ها و دگرگونی هاست دست یابی به همبستگی های ملی و اجتماعی و ایجاد زندگی بهتر برای ابنای بشر، جز با پدیده ای از جنس آیین امکان پذیر به نظر نمی رسد. آیین ها رفتارهایی هستند مصنوع فرهنگ ها، که به نیّت معنا بخشی به تجربیات بشری، قرائت می شوند. آیین یکی از موثر ترین شیوه هایی است که مردم با استفاده از آن می توانند فهم دینی شان را به شکلی نمادین پیوسته، ترویج، تأیید و منتقل کنند. تقارن و تداخل آیین با مقوله ارتباطات و تبدیل آن به یکی از قوی ترین اشکال اثرگذار ارتباطی، و این خصلت رسانه ها در آیینی کردن آن چیزی که تولید و منتشر می کنند، یکی از ویژگی های قابل تأمل آیین است که امروزه توجه پژوهشگران حوزه دین و رسانه را به خود جلب کرده است. هرچند این نکته مورد توافق است که آیین موضوعی انحصاراً دینی نیست و حتی عده ای از آیین های سکولار سخن رانده اند، ولی بی تردید بخشی از رفتار های آیینی ما ریشه در دین دارد. رسانه های نوین به ویژه رسانه های آن لاین، با سطح بالایی که در اثرگذاری دارند، به مثابه مکان تجلی فناوری های جدید ارتباطی و اطلاعاتی محل یا منبع تولید و انتقال اطلاعات و فضایی نو برای زندگی هستند. از بین پدیده های این فضای مجازی، بلاگ ها توانسته اند با خلق دنیایی مجازی، اجتماعاتی را پدید آورند که در بسیاری ازحوزه ها کاربردهای مفید و سودمندی برای کاربران داشته باشد و برخی از آنها مانند وبلاگ های دینی توانسته اند با دسته بندی های موضوعی و بهره برداری از مولفه های تبلیغی دین، با دارا بودن مشخصه های فعالیت های آیینی، نقش و سهمی در خور توجه یابند. این پژوهش با استمداد از شیوه ای کیفی و با بهره گیری از آراء نظریه پردازانی چون کاترین بل، اریک دبلیو رودنبولر و دیگران به بررسی پیوند آیین با رسانه وبلاگ دینی می پردازد. در اثبات این رابطه و به منظور بومی کردن مطالعات انجام گرفته ـ با استفاده از شیوه مردم شناسی ارتباطات ـ ضمن حضور عملی در میدان وبلاگ نویسی دینی، پانزده مورد از مشخصه های آیین با رفتار وبلاگ نویسان دینی انطباق داده شد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که وبلاگ نویسی دینی نه تنها فرصتی برای بسط مفاهیم عمیق دینی که - به دلیل برخورداری از امکانات وسیع و قابلیت های آیین گونه - از بهترین شیوه های اثرگذاری اجتماعی و یاری گر دین پژوهان در ترویج هرچه بهتر و موثرتر مفاهیم متعالی دینی است. واژگان کلیدی: ، ، وبلاگ، رسانه، فضای مجازی، گروه متمرکز.
منابع مشابه
پیوندهای آیین خنیاگری با آیین جوانمردی
به نظر می رسد برای موسیقی دانان فتوت نامه ای نوشته نشده است. این نبود احتمالی را می توان چنین تفسیر کرد که اهل این هنر یک صنف به شمار نمی رفته اند؛ نیز این گمان دور از ذهن نیست که اگر صنف موسیقی دان در عمل وجود داشته، منع مذهبی و حرمت غنا مانع از نوشتن فتوت نامه برای آنان بوده است. اما در برخی رسالات موسیقی، بخشی به «نصایح موسیقاری» یا شیوه «سلوک این فنّ شریف» یا «آداب مجالس» اختصاص دارد که به پ...
متن کاملمقایسه ی برخی آیین های سوگواری مردم کرمانشاه با آیین های سوگواری در شاهنامه
ایرانیان از دیرباز برای انجام کارهای گوناگون، آیینها و روشهای ویژهای داشتهاند که امروزه بیشتر آنها فراموش شده است. نشانی از این آیینهای فراموش شده را میتوان در برخی از روستاها و شهرهایی که هنوز بر پایهی شیوههای کهن زندگی میکنند، بازیافت. پرسش بنیادین این نوشتار آن است که آیا میتوان همسانیای میان آیینهای شاهنامه با آنچه امروز در استان کرمانشاه برگزار میشود، بازجُست؟ بر این پایه ب...
متن کاملآیین تانترا
این مقاله درباره تاریخچه گنوستیک و سیر تحولی و اعتقاد و باور آن بر خلقت عالم براساس زوجیت است ‘زیرا ذات الهی منزه است از عالم کون و فساد ‘ پس بلاواسطه با آن تماس ندارد و برای خلقت آن مراحل صدور را قایل شدند و از ازدواج دو قطب متضاد (مذکر و مؤنث) این امر حاصل آمد .
متن کاملپیدایش آیین یارسان و دورههای تجلی در این آیین
آیین یارسان به عنوان یکی از نحلههای مذهبی در ایران دارای پیروانی است. اکثر پیروان این آیین در منطقة غرب کشور، کردها و لکها بوده و شهر کرند مرکز آیین یاری است. عقاید این آیین به صورت التقاطی است و دربارهی این نحله شناخت کافی در جوامع علمی و مردمی وجود ندارد. تحقیقات انجام گرفتهشده در این حوزه به اندازهی لازم گویای ماهیت این آیین نیست و به صورتهای گوناگون دربارة چگونگی پیدایش و دورههای تجل...
متن کاملسوگ سیاوش و شباهت آن به سوگ آیین های محلی
کشتهشدن مظلومانۀ سیاوش، بهدست تورانیان، باعث ایجاد نوعی سنت عزاداری در ایران شد که به سوگ سیاوش یا سیاوشان معروف است. در مناطق کرد و لرنشین آیین سوگ بهنام چَمَر خوانده میشود و نحوۀ برگزاری این آیین در این مناطق یکسان است. این آیین با سوگواری برای سیاوش، شاهزادۀ محبوب ایرانیان، شباهتهای فراوانی دارد. مقالۀ حاضر با هدف بررسی و توصیف آیین سیاوشان و شناخت وجوه تشابه این رسم و آیین با سوگآیی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023